وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
ابعاد فرهنگی و تبلیغی موضوع جوانی جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است
دکتر ظفرقندی با اشاره به اهمیت موضوع جوانی جمعیت مطرح کرد: ما وظیفه داریم در موضوع جمعیت و جوانی آن تمام توان و تلاش خود را به کار ببندیم زیرا این موضوع یک پیوست فرهنگی مهم دارد که خیلی کار لازم دارد. باید در دانشگاه به این مباحث فرهنگی بپردازیم البته که پیوست اقتصادی این موضوع هم بسیار مهم است که باید در اختصاص بودجه این مشکلات دیده شود. امیدوارم مسئولان نهاد رهبری در دانشگاهها نیز در ابعاد فرهنگی و تبلیغی موضوع جوانی جمعیت ما را یاری کنند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهل و نهمین نشست سراسری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مشهد مقدس با اشاره به امانتی که انقلاب اسلامی به مسئولین سپرده است، گفت: امانتی که امروز به دست ما رسیده است به لحاظ قدرت و ارزش امانت گرانسنگی به حساب میآید. مسیری که ما بعد از انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتهایم مسیر سختی بوده است و امروز این امانت به دست ما رسیده است و باید قدر آن را بدانییم.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی سه دسته دانشجو وجود داشت که دستهای سیاسی نبودند و در فعالیتهای انقلابی شرکت نمیکردند. دسته دیگر که سیاسی بودند دو گروه بودند که یک دسته دانشجویان مسلمان بودند و دسته دیگر مارکسیستها بودند که تقابل و درگیری و بحث در همه مدل ها در آن زمان جاری بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اتفاقات زمان انقلاب تصریح کرد: در آن زمان هر روز که وارد دانشگاه میشدیم مشاهده میکردیم که دانشجویان تغییر ایدئولوژی دادهاند و دیدگاه آنها تغییر کرده است. این مسیر، مسیر سادهای نبوده است و بعد از انقلاب و تاکنون هر کسی روش و شیوهای را پیش گرفته است. در آن زمان آنقدر تبلیغات وسیع بود که دانشجویان بطور مداوم تغییر عقیده میدادند.
دکتر ظفرقندی تاکید کرد: امروز ما امانتداران کسانی هستیم که این انقلاب را آغاز کردهاند و بعد از آن در جبههها ایثار و فداکاری کردند. مخاطبان ما در دانشگاهها دانشجویانی هستند که آیندهداران کشور ما هستند و چشم امید ما و خانوادههایشان به این عزیزان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز کمونیسم و مارکسیسم وجود ندارد ولی اگر بخواهیم که این دانشجویان حفظ شوند، راهی جز این نداریم که برای این عزیزان نفر به نفر و چهره به چهره وقت بگذاریم و با آنها صحبت کنیم. با برگزاری یک کلاس درس مسائل حل نمیشود. ما باید در این مسیر در تمام مسائل به روز باشیم تا بتوانیم با دانشجویی که برایش شبهه به وجود آمده است صحبت نماییم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش و جایگاه نهاد در دانشگاهها عنوان کرد: جایگاه نهاد یک جایگاه تحصیلی است نه یک جایگاه القایی و این با بخشنامهها و مصوبات حل نمیگردد. اگر بخواهیم نهاد در جایگاه راهبردی خود قرار گیرد باید با این نگاه که دانشجویان امانتی در دستان ما هستند وارد محیط دانشگاه شویم و اینها را حفظ کنیم.
دکتر ظفرقندی با تاکید بر شعار دولت موسوم به «وفاق ملی» خاطرنشان کرد: آن چیزی که دولت از آن به عنوان وفاق یاد میکند، وفاق بین سلیقهها، گفتمانها و فاصله نسلی است و باید این را قبول کنیم که با این نسل چقدر همزبان و همدل هستیم؛ این معنای صحیح وفاق است.
وی در ادامه تاکید کرد: بزرگترین ضربه روحی که من به عنوان یک معلم دانشگاه میخورم این است که وقتی با دانشجویان در پایان تحصیل صحبت میکنیم، تعدادی تصمیم بر مهاجرت دارند. وفاق به این معناست که ما کاری کنیم تا این عزیزان از کشور نروند. اگر توانستیم در دانشگاه همهنگر باشیم برندهایم والا این ریزش اسباب شکست ما میشود. مهاجرت دانشجویان تنها یک علت ندارد و باید علتهای اجتماعی و اقتصادی آن را ببینیم و مسائل را در کنار هم بررسی کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت موضوع جوانی جمعیت مطرح کرد: ما وظیفه داریم در موضوع جمعیت و جوانی آن تمام توان و تلاش خود را به کار ببندیم زیرا این موضوع یک پیوست فرهنگی مهم دارد که خیلی کار لازم دارد. باید در دانشگاه به این مباحث فرهنگی بپردازیم البته که پیوست اقتصادی این موضوع هم بسیار مهم است که باید در اختصاص بودجه این مشکلات دیده شود. امیدوارم مسئولان نهاد رهبری در دانشگاهها نیز در ابعاد فرهنگی و تبلیغی موضوع جوانی جمعیت ما را یاری کنند.
دکتر ظفرقندی در پایان با ارائه گزارشی درباره درمان مجروحان و جانبازان لبنانی اظهار کرد: در موضوع درمان مجروحان لبنانی، همکاران ما دلسوزانه وظایف خود را انجام دادند و این عزیزان هم از اقدامات و خدمات جمهوری اسلامی در امر درمان احساس رضایت دارند.
نظر دهید