میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 13 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1402/09/05 - 14:04
  • 177
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zv1Q
به مناسبت هفته دیابت:

همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل برگزار شد

همایش آموزشی راهکارهای طب ایرانی در پیشگیری و کنترل دیابت برای رابطین بهداشتی مدارس شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان آران و بیدگل در این همایش، نسبت به تبیین اهداف طرح ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت و نحوه اجرای آن، توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر محسن قمصری گفت: این پویش تلاش دارد با افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص پیامدها و عوارض این بیماری‌ها و عوامل خطر آنها، تشخیص زودهنگام را در حد مورد انتظار انجام دهد.

وی تصریح کرد: پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای همه افراد ۱۸ سال و بالاتر و بانوان باردار در همه گروه‌ های سنی از روز شنبه 20 آبان آغاز شده است و تا 15 دی ماه ادامه دارد و همشهریان عزیز می‌توانند در سریع‌ ترین زمان ممکن با حضور در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ های سلامت، خانه‌ های بهداشت و ایستگاه های موقت، به این پویش بپیوندند.

متخصص طب ایرانی نیز در این دیدار، گفت: امروزه سبک زندگی ماشینی باعث شده تا بیماری‌ هایی همچون دیابت شیوع پیدا کند که عوارض زیادی را برای فرد ایجاد کرده و به ارگان‌ های بدن همچون کلیه‌ ها، کبد، چشم و سایر ارگان‌ های بدن ضررر می‌رساند.

دکتر زکریا روحانی، با اشاره به شیوع بیماری دیابت و آسیب آن به ارگان‌ های حیاتی بدن، گفت: بحث ژنتیک در ابتلا به دیابت اهمیت زیادی دارد اما برخی افراد حتی با وجود زمینه ژنتیکی مبتلا نمی‌ شوند چون سبک زندگی سالمی دارند و برعکس برخی با وجود اینکه زمینه ژنتیک ندارند، به دلیل عدم رعایت اصول سبک زندگی سالم خصوصاً غذا، خواب مناسب و ورزش به این بیماری مبتلا می‌ شوند.

وی، به تدابیر طب ایرانی در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل، از بهترین گزینه‌ ها برای پیشگیری از دیابت است و باید گفت که درست است که افراد مبتلا به دیابت نوع دو گاهاً لاغر هستند، ولی باید به این نکته توجه داشت که اکثر مبتلایان به دیابت، دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

دکتر روحانی تصریح کرد: افراد با انجام فعالیت‌ های بدنی به صورت منظم در طول روز می‌ توانند خطر ابتلا به دیابت را در بدن کاهش دهند و یا حتی از بین ببرند. زیرا انجام ورزش و فعالیت مناسب بدن، عملکرد انسولین را در خون بهبود می‌ بخشد و با کاهش قند خون، افراد را از ابتلا به دیابت در امان خواهد داشت.

وی به اهمیت حذف شکر از رژیم غذایی جهت پیشگیری و کنترل دیابت، اشاره کرد و اذعان داشت: مصرف بی‌ رویه خوراکی‌ های شیرین (قند، شکر، شکلات و…) و کربوهیدرات‌ های تصفیه شده (نان سفید، غلات قندی، ماکارونی و…) افراد را در مسیر مبتلا شدن به دیابت قرار می‌ دهد.

وی، ضمن اشاره به اهمیت دفع مواد زائد از بدن، افزود: یکی از دستورات مهم در دفع مواد زائد از بدن، ورزش است. هنگام ورزش، گردش خون در محیط بدن افزایش می‌یابد و تعریق اتفاق می‌افتد و بسیاری از مواد زاید از طریق پوست دفع می‌شوند.

دکتر زکریا روحانی همچنین افزود: یکی دیگر از دستورات پاکسازی پوست از مواد زائد، حمام است، متأسفانه امروز حمام تبدیل به دوش گرفتن فوری شده است و دوش گرفتن سریع فرصت کافی برای باز شدن کامل راه های دفع پوستی نمی‌شود.

حمیدرضا رحمانی کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل نیز در پایان برنامه، در خصوص راهکارهای جلوگیری از شیوع آنفلوانزا در مدارس توصیه‌هایی را ارائه داد.

گفتنی است در حاشیه این برنامه که با همکاری واحد مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر و سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت شهرستان آران و بیدگل برگزار گردید، شرکت کنندگان در همایش توسط مراقبین سلامت پایگاه فاطمیه، از نظر فشار خون و دیابت مورد ارزیابی و غربالگری قرار گرفتند.

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل
  • کد خبر : 124347

تصاویر

همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل همایش غربالگری دیابت و فشارخون بالا در آران و بیدگل
کاربر روابط عمومی
خبرنگار

کاربر روابط عمومی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین