میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 14 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1402/06/30 - 23:14
  • 388
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZVaz
به مناسبت آغاز سال تحصیلی

نکات مهم در خصوص کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان و والدین

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو هیئت علمی دانشگاه بمناسبت آغاز سال تحصیلی، نکاتی درباره نحوه خرید کوله پشتی استاندارد، نحوه استفاده از آن با توجه به اصول ارگونومی در سنین مختلف مدرسه و آشنایی با بیماری های اسکلتی، عضلانی در اثر استفاده نادرست از کوله پشتی بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: شایع‌ترین عوارض حمل کیف نامناسب برای دانش‌آموزان، افتادگی شانه و انحراف در ستون فقرات است. 
 دکتر الهه میانه ساز اظهارداشت: سردرد، درد در ناحیه گردن، پشت یا کمر، درد و ناراحتی عضلات اطراف شانه و جلو آمدن سر نسبت به تنه نیز می‌تواند از سایر مشکلات کیف غیراستاندارد یا استفاده نادرست از آن باشد. 
وی، از والدین خواست در موقع خرید کوله‌پشتی برای دانش‌آموز به تعداد جیب‌ها، طول و عرض کوله‌پشتی و نوع بندهای آن توجه کنند. 
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: همچنین در چینش وسایل و استفاده از کوله‌پشتی نیز به نکات ایمنی دقت گردد تا از آسیب‌های عضلانی اسکلتی پیشگیری کنید. 
به گفته وی، کوله‌پشتی استاندارد برای دانش‌آموزان دارای معیارهایی ذیل می باشد:
_ طول کوله‌پشتی متناسب با طول تنه دانش‌آموز باشد.  
_  طول کوله‌پشتی باید طوری باشد که کوله‌پشتی پایین تر از آخرین مهره گردن یعنی مهره C7 و بالاتر از استخوان لگن (ایلیاک کرست) قرار بگیرد. به عبارت دیگر بخش فوقانی کوله‌پشتی نباید بالاتر از شانه ها باشد و لبه پایینی کوله‌پشتی نباید روی باسن قرار بگیرد. ( برای پیدا کردن مهره C7، گردن را خم کنید، مهره ای که در پایین گردن، برجستگی بیشتری دارد، C7 است. ) برای پیدا کردن لبه بالایی استخوان لگن، دستان خود را بر روی باسن و شست‌ها را روی کمرتان قرار دهید. محلی که شست ها در آن واقع شده، جایی است که باید انتهای کوله‌پشتی در آن قرار گیرد.   
_ عرض یا پهنای کوله‌پشتی باید نهایتا به اندازه عرض بدن فرد باشد. در واقع وقتی دانش‌آموز کوله‌پشتی را روی شانه انداخته است و ما او را از جلو نگاه می‌کنیم، نباید لبه‌های کناری کوله‌پشتی را ببینیم. 
دکتر میانه ساز اضافه کرد: بندهای شانه‌ای کوله‌پشتی باید دارای ویژگی های ذیل باشد: 
  _ بندهای کوله‌پشتی باید متناسب با پهنای شانه دانش‌آموز باشند. بندهای باریک وزن زیادی به شانه وارد می‌کنند و باعث عقب رفتن شانه و حرکت ناخواداگاه شانه‌ها به جلو (برای نگه داشتن کیف) می‌شوند. از طرفی پهنای زیاد بند نیز باعث می‌شود بندها به خوبی روی شانه‌ها نمانند.  
_ لازم است بندها، ضخامت کافی داشته، نرم باشند و در آنها فوم به کار رفته باشد تا حمل آنها روی شانه آسان شود. 
_  بهتر است بندهای کوله‌پشتی از قسمت بالا به یکدیگر متصل باشند تا وزن کیف به صورت یکنواخت روی شانه و نه فقط کتف‌ها، پخش شود.  
_داشتن بندینک‌های قابل تنظیم در انتهای بندهای کوله کمک می‌کند _متناسب با قد دانش‌آموز یا وزن کیف طول بند را تنظیم کنید.  
_ داشتن بند سینه ای و کمری توصیه می‌شود. این بندها کمک می‌کند بار بیشتر به تنه فرد نزدیک شود و فشار کمتری به شانه ها و ستون فقرات وارد شود. این بندهای اضافی باید دارای پهنای مناسب، بندینک تنظیم طول، قفل راحت و بالشتک باشند. 
_ دسته‌ کوله‌پشتی سفت، خشک و خیلی باریک نباشد. 
_ کوله‌پشتی محفظه‌های متعدد و قرینه داشته باشد. داشتن جیب‌های متعدد و قرینه روی کوله‌پشتی به توزیع متعادل وزن روی اسکلت و ستون فقرات دانش‌آموزان کمک می‌کند. 
_توصیه می‌شود کوله‌پشتی نوار شب رنگ داشته باشد. نوار شب‌رنگ دید راننده‌ها در شب یا صبح زود را افزایش می‌دهند و احتمال تصادف ماشین با دانش‌آموز کمتر می‌شود. 
_جنس پارچه کوله‌پشتی ضدآب و قابل شستشو باشد. توصیه می‌شود چرمی یا برزنتی باشد تا به آسانی تغییر شکل ندهد و شکل آن با قرار دادن کتاب، دفتر و غیره تغییر نکند. 
_  در هنگام خرید علاقه و نظر خود دانش‌آموز را در نظر بگیرید. نکات ایمنی را با او در میان بگذارید و از میان چند گزینه استاندارد موجود در بازار، انتخاب طرح و رنگ را به خود او واگذار کنید.  
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه در پایان به والدین و دانش آموزان توصیه کرد: وسایل را طوری در کیف قرار بدهندکه موقع راه رفتن تکان نخورند و جابجا نشوند و دانش‌آموزان هنگام پوشیدن یا پایین گذاشتن کوله‌پشتی بهتر است ابتدا آن را روی سطحی نزدیک به قد قرار دهند.
 
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,پژوهشی
  • کد خبر : 103565
کلمات کلیدی
کاربر روابط عمومی
خبرنگار

کاربر روابط عمومی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین