میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 11 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1401/12/21 - 12:17
  • 1219
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • /ZgAa

گفتگوی اختصاصی با دکتر محمد علی دولتی متخصص علوم آزمایشگاهی

ماهنامه خبری حیات دانشگاه در شماره جدید خود با دکتر محمد علی دولتی متخصص علوم آزمایشگاهی گفتگوی اختصاصی انجام داده است که مشروح مصاحبه را می توانید در این اینجا مطالعه کنید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و اشاره مختصری به سوابق علمی و مدیریتی خود بفرمایید؟

دکتر محمدعلی دولتی هستم، فارغ التحصیل دکترای علوم آزمایشگاهی با رتبه اول از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1376 و فارغ التحصیل رشته ژنتیک پزشکی در مقطع دکتری phd با رتبه برتر از  دانشگاه علوم پزشکی تهران.

اینجانب متولد اسفندماه 1348 در شهرستان کاشان هستم. در سال 1367 از طریق کنکور در دانشگاه پذیرفته شدم و سال 1372 در زمان دانشجویی ازدواج کردم و دارای 2 فرزند هستم.

در سال 76 همزمان با فارغ التحصیلی به صورت نیروی طرحی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان فعالیت کاری خود را آغاز و سپس در سال 82 آزمایشگاه شخصی خود را تأسیس کردم که بعدها خدمات ژنتیک پزشکی به آن مرکز اضافه شد.

تاکنون سوای از امور هیات علمی دانشگاه، بعنوان مسئول فنی آزمایشگاه های بیمارستان های نقوی، شبیه خوانی، اخوان، سیدالشهدا، کارگرنژاد، آزمایشگاه مرکزی آران و بیدگل، شفا سپاه و کنترل کیفی غذا و دارو مشغول بوده ام و در معاونت درمان نیز چندسال در سمت مدیر امور آزمایشگاه ها انجام وظیفه کرده و چند سالی هم مسئول آزمایشگاه عدم اعتیاد شهرستان کاشان بودم.

رشته تحصیلی خود را با چه انگیزه ای انتخاب کردید ؟

در واقع من با این رشته آشنا نبودم و اطلاعات خاصی درمورد آن نداشتم، کنکور نیز در آن زمان مقارن با جنگ تحمیلی بود و من با دوستان در مناطق جبهه دفاع مقدس بودم که نتایج اعلام شد و به دلیل عدم آشنایی من با رشته ها، انتخاب رشته را به یکی از دوستانم که دانشجوی پزشکی بود و در حال حاضر نیز یکی از پزشکان بنام کاشان می باشد، سپردم و تنها پیامی که از ایشان به من رسید این بود که کارنامه را برایت پست کردم.

آیا از شغل خود رضایت دارید؟

در ابتدا اصلا این رشته را دوست نداشتم اما در ادامه که به روز بودن و گستردگی رشته را دیدم. علاقه ام روز به روز به آن بیشتر شد و الان واقعا شغلم را دوست دارم چون در این شغل اگر با علم روز آشنایی داشته باشید میتوانید منشا خیر و اثرات مثبت باشید.

بیشترین علت مراجعه به متخصص ژنتیک در منطقه چیست؟

مجموعه ای که در نظارت من است خدمات مختلفی دارد و بیمارانی که مراجعه میکنند یا آزمایش های تشخیص طبی دارند یا متقاضی خدمات ژنتیک پزشکی هستند. اشخاصی که متقاضی خدمات ژنتیک هستند نیز به چند دسته تقسیم میشوند:

1- افراد با بیماری های ژنتیکی که برای بررسی جهش ژنتیکی بدن خود مراجعه میکنند.

2- افرادی که در خانواده بیمار ژنتیک دارند و برای کسب اطلاعات جهت انتقال به فرزند آینده به ما سر میزنند.

3- اشخاصی که فقط میخواهند اوضاع ژن های خود را چک کنند تا در آینده بیمار نشوند.

توصیه شما برای کاهش این دسته از بیماری ها چیست؟

با مشاوره های ژنتیک ضروری  ولازم میتوانیم بسیاری از بیماری ها را مدیریت و یا از بروز یا وخیم تر شدن آن در آینده جلوگیری کنیم.

مشاوره ژنتیک بجا و بموقع می تواند از بروز معلولیت های ذهنی و جسمی غیر قابل علاج در خانواده ها جلوگیری کند و اگر این دیدگاه در مردم به وجود بیاید که برای ازدواج، فرزندآوری و سبک زندگی به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند، می توانند مانع به ارث رسیدن مشکلات ژنتیکی به نسل های آینده شوند.

اصلی ترین دغدغه مسئول فنی یک آزمایشگاه چیست؟

تهیه کیت و ملزومات آزمایشگاهی مرغوب، اصلی ترین دغدغه هر مسئول فنی آزمایشگاه است که در حال حاضر به دلیل گرانی های مکرر، نایاب شدن کیت های اصل و عدم تزریق قدرت مالی به موقع از سمت بیمه ها به سخت ترین کار ممکن بدل شده است.

آیا موارد نارضایتی یا شکایت افراد نسبت به عملکرد آزمایشگاه به شما منعکس می شود (یا شده است)؟ در این رابطه چه صحبتی دارید؟

بله تمامی شکایات مردمی به مسئول فنی ارجاع داده میشود.

بیشترین شکایات ناشی از عدم آگاهی مراجعین است، به عنوان مثال بیمار ناشتا مراجعه نکرده (شاید هم پزشک مورد نظر به او تذکر نداده) و زمانی که پرسنل به او این نکته را گوشزد میکنند و یا جواب آزمایش مغایر با بیماری می شود، باعث ناراحتی مراجع میگردد.

گاهی نیز مشکلی در زیرساخت ها ایجاد میشود، مثلا گاهی اینترنت قطع است و امکان ثبت نسخه الکترونیک نیست در این مواقع نیز اسباب نارضایتی بیمار فراهم و با هیچ دلیلی نیز قانع نمیشود.

به طور میانگین روزانه چند نفر به آزمایشگاه مراجعه می نمایند؟

روزانه بین 100 تا 150 نفر مراجعه جهت انجام آزمایش داریم و به همین تعداد افراد برای دریافت نتایج آزمایشات خود مراجعه می کنند.

چه چیزی باعث رضایت بیشتر شما از دانشجــویان میشود؟

دانشجوی فعال در کلاس و دانشجویی که مباحث را مطالعه کرده باعث رضایت استاد میشود. وقتی دانشجویانی که قبلا با من کلاس داشته اند را ملاقات میکنم و میبینم با خاطره خوب از کلاس من یاد میکنند و لذت برده اند باعث نشاط من میشود.

قطعا هر دانشجویی که با توجه و حواس بجا مطالب را دنبال میکند باعث به وجد آمدن استاد در تدریس و کلاس می شود، به قول معروف مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد.

نقش اخلاق در تدریس چیست؟

پیامبر اسلام(ص) هدف از بعثت را به کمال رساندن مکارم اخلاقی عنوان میکند و این نشان از جایگاه ویژه اخلاق در انسانیت دارد، هر استاد نیز با سعه صدر و آرامش در کلاس می تواند مسائل پیچیده را به دانشجو انتقال دهد. اخلاق می تواند حتی دانشجویان فراری از درس را به کلاس علاقه مند کند.

آیا زندگی کاری بر زندگی شخصی و خانوادگی شما تاثیری داشته است؟ نظر خانواده در این رابطه چیست؟

بارها مسائل خانوادگی و تفریحات را برای حل مسائل بیماران و مشکلات آزمایشگاه به تعویق انداخته ام و طبیعتا اوایل خانواده رنجیده میشدند اما الان خانواده هم از این نوع خدمت رسانی به مردم استقبال میکنند و عادت کرده اند.

تا بحال از شغل خود خسته شده اید؟

خیر

 راجع به سختی ها و شیرینی های شغل تان بگویید؟

گاهی به واسطه خوددرمانی بیماران قبل از مراجعه به پزشک و آزمایشگاه نتیجه آزمایش با اصل بیماری مغایرت دارد که ما مجبور به تکرار آزمایش میشویم که این امر  باعث اتلاف وقت و انرژی زیادی میشود. خرابی دستگاه حین کار هم یکی دیگر از مسائل آزاردهنده شغل ماست.

وقتی علت اصلی یک بیماری تشخیص داده میشود و یا زمانی که بیماری شخص برطرف می شود احساس رضایت به من دست میدهد.

آیا خاطـــره ای در این حرفــه را به یاد می آورید و می توانید تعریف کنید؟

اوایل کار که هنوز دانشجو و در پست کشیک بودم یک درخواست آزمایش از بخش نوزادان بیمارستان به دستم رسید و آن شب من تنها شب کار آزمایشگاه بودم، شخصا به بالین نوزاد رفتم و در کمال تعجب دیدم نوزاد به شدت رنگ پریده است به حدی که حتی نای گریه هم ندارد  و مادر تصور میکرد در اثر جراحی این اتفاق افتاده، غافل از اینکه بچه خونریزی کرده و تمام خون بدنش در حال خالی شدن است و کسی خبر ندارد، زمانی که من اقدام به خونگیری کردم به زحمت  3 قطره خون گرفتم و پزشکان و پرستاران بخش را خبر کردم و جریان را به آنها انتقال دادم، نتیجه آزمایش را سریع آماده کردم تا گروه خون مناسب برای نوزاد تزریق شود، وقتی صبح برای  تحویل شیفت به همان بخش رفتم و شاهد گریه بلند آن نوزاد شدم که از مرگ حتمی نجات پیدا کرده بود، آن گریه برای من شیرین ترین گریه و آن لحظه برایم بسیار دلنشین بود. فردای آن روز پدر نوزاد نیز با شیرینی به آزمایشگاه آمد و نگاه رضایت این پدر برای من نهایت لذت بود.

آیا سابقه حضور در جبهه هم دارید؟ در چه سنی؟

بله در سال های دبیرستان با دوستانم به جبهه رفتم که بعضی از دوستانم به فیض شهادت نایل شدند.

خاطره ای از آن دوره بگویید؟

تمام آن دوران و لحظه ها خاطره است. شب اول که به شلمچه رسیدم شاهد این اتفاق بودم؛ بچه هایی که تازه از خط برگشته بودند علیرغم اینکه زمان خواب و استراحتشان رسیده بود بسیار آرام و بی صدا به سمتی حرکت کردند و من نیز با کنجکاوی به دنبال آنها رفتم و دیدم ناگهان ناپدید شدند، در تاریکی شب دقت کردم دیدم یک صدای زمزمه نماز و قرآن می آید، آنها چاله هایی مانند قبر کنده و درآن به عبادت می پرداختند و حقا که شهیدان از ابتدا دارای روح و فطرت پاک هستند.

اولین عبارتی که با دیدن کلمات ذیل به ذهن شما خطور می کند را بیان نمائید.

هوای پاک: آرزو

کاشان: مهد علم و معرفت

کرونا: ایثار و از خودگذشتگی

خانواده: مامن و محل آرامش

آزمایشگاه: محل خدمت

فرزندان: حاصل عمر

ژنتیک: پدر علوم

معلم: مهربانی

خون: مایه حیات

تجهیزات: ابزار کار

کوه نوردی: نشاط

دانشجو: روح دانشگاه

باران: رحمت لایزال الهی

پول: لازمه زندگی

زندگی: هدیه خداوند

آنالیز: کشف واقعیت

جبهه: شور و اشتیاق

بیمارستان نقوی کاشان: یک عمر خاطره

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,درمان
  • کد خبر : 14152
کاربر روابط عمومی
خبرنگار

کاربر روابط عمومی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین