میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 13 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1402/07/10 - 20:34
  • 320
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZrJA

کمبود ید عامل افزایش بروز سقط و مرده زایی در دوران بارداری

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کمبود ید در سلامتی انسان را خطرناک دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مرتضی پنجه شاهی در جلسه هماهنگی فرهنگسازی در زمینه اهمیت نمک یددار،  افزایش بروز سقط و مرده زایی در دوران بارداری، تولد نوزاد مبتلا به عقب ماندگی شدید جسمی و مغزی، بروز اختلال در تکلم و شنوایی در سنین رشد ، اختلال در قدرت یادگیری و افت تحصیلی، ابتلاء به گواتر و کم کاری تیروئید و خستگی و کاهش کارایی را از اختلالات ناشی از کمبود ید برشمرد.

وی، با اشاره به اینکه ید یکی از ریز مغذی‌های اساسی است که در تولید هورمون تیروئید شرکت دارد و برای حفظ سلامت جسمی و ذهنی و انجام اعمال حیاتی بدن کاملا لازم و ضروری می باشد، گفت: بهترین راه پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، افزودن آن به مواد غذایی یا همان فرایندی است که از آن تحت عنوان «غنی سازی» نام برده می شود.

دکتر پنجه شاهی، با بیان اینکه ساده ترین و موثرترین راه پیشگیری از کمبود ید، استفاده از نمک های تصفیه شده یددار است، تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات غلط و وسیع درخصوص خواص درمانی نمک های طبیعی، غیرمنطقی و غیرعلمی بوده که یک تهدید جدی برای سلامت افراد جامعه به شمار می رود و باعث بازگشت عوارض جبران ناپذیر کمبود ید و همچنین تحمیل هزینه های درمانی سنگین برای خانواده ها و جامعه می‌شود. 

وی ادامه داد: در طبیعت نمک به صورت جامد (معادن سنگ نمک) و یا به صورت محلول در آب دریا وجود دارد. اما نمک چه بصورت استخراج شده از معادن سنگ وچه به صورت استخراج شده ازآب دریا دارای ناخالصی های فراوانی می باشد.

دکتر پنجهشاهی افزود: عمده ترین ناخالصی های ی نمک  شامل گچ و شن و ماسه که به صورت نامحلول می باشد و فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم، آرسنیک و جیوه است که عوارض جبران ناپذیری را در سلامت انسان برجای می گذارند. 

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: فلزات سنگین موجود در نمک های طبیعی باعث بروز انواع سرطان و بیماری های کلیوی می شود و ناخالصی های غیرمحلول در نمک های طبیعی، مسمومیت های مزمن و عوارض بهداشتی مختلفی برای بدن ایجاد می کند.

  وی، استفاده از نمک های تصفیه شده یددار و دارای مهر استاندارد به صورت محدود و حذف نمکدان از سفره غذا، خودداری از مصرف نمک های غیرتصفیه (سنگ نمک، نمک دریا و دریاچه) به علت داشتن ناخالصی، نگهداری نمک تصفیه شده یددار در ظروف سر بسته و مات (دور از نور و رطوبت) و اضافه کردن آن در آخرین مراحل پخت به غذا، به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی شور مثل انواع شورها، ماهی شور و دودی، سوسیس و کالباس، کنسرو، چیپس و پفک، توجه به برچسب های مواد غذایی و میزان نمک آن و جلوگیری از ایجاد عادت غذایی با طعم شور در کودکان را توصیه کرد.

جلسه هماهنگی فرهنگسازی در زمینه اهمیت نمک یددار،  به منظور برنامه ریزی در زمینه آموزش و اطلاع رسانی به گروه های مختلف هدف با حضور معاون فنی معاونت بهداشت و کارشناسان واحدهای مرتبط در سالن زنده یاد محمد تقی رعیت معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

لازم به ذکر است در این نشست ضمن بررسی مشکلات مربوط به توزیع و مصرف نمک تصفیه نشده غیر یددار  (دریاچه نمک در  شهرستان آران و بیدگل)، در ادامه در زمینه راه های اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید و مضرات مصرف نمک های تصفیه نشده غیر یدار بحث و تبادل نظر گردید.

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,بهداشت
  • کد خبر : 106217
کاربر روابط عمومی
خبرنگار

کاربر روابط عمومی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین