میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 13 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1401/08/29 - 08:13
  • 1138
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zac
دکتری تخصصی سیاست گذاری سلامت:

پنجره فرصت جوانی جمعیت کشور به زودی بسته می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اگر فکری نشود پنجره فرصت جوانی جمعیت کشور به زودی بسته می شود و لطمه بزرگی به کشور وارد خواهد شد...

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اگر فکری نشود پنجره فرصت جوانی جمعیت کشور به زودی بسته می‌شود و لطمه بزرگی به کشور وارد خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر علی فخری اظهار داشت: روند سالمندی در کشور ما روند پرشتابی است به طوری که  سالانه یک درصد به جمعیت سالمند در کشور افزوده می‌شود و این شتاب در جهان رتبه اول را داراست اما بحران وقتی شدت می‌گیرد که در کنار جمعیت سالمند، جمعیت جوان به قدر کافی وجود نداشته باشد.
وی، با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور ما برخوردار از جمعیت جوان در سنین باروری بالایی است، افزود: در حال حاضر پنجره جمعیتی باز است و بایستی بتوانیم با تداوم فرزندآوری توسط این نسل، نسبت جوان را در کنار جمعیت سالمند حفظ کنیم.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: این پنجره فرصت به زودی بسته خواهد شد و «اگر فکری نشود، اگر جوانان ازدواج نکنند، یا با تاخیر ازدواج کنند و حتی اگر تک فرزند باشیم» ، لطمه بزرگی به کشور وارد خواهد شد.
دکتر فخری ادامه داد:   تداوم فرزند آوری عامل حفظ نسبت جمعیت جوان به جمعیت سالمند است که با توجه به افزایش روند سالمندی یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه اگر فرزندآوری را در شرایط بد اقتصادی فعلی سخت بدانیم، بحران سالمندی ناشی از سرباز زدن از آن، شرایط به مراتب سخت‌تری ایجاد خواهد کرد ادامه داد، این مقایسه بد و بدتر باید برای خانواده‌ها تبیین و روشن شود.
***
فرزندآوری نیازمند مشوق‌های فرهنگی
دکترای تخصصی سیاست گذاری سلامت افزود: امروزه قانون حمایت از خانواده به صورت جدی تنظیم شده و پیگیری می‌شود اما همین قانون تسهیلاتی پاداش گونه برای فرزندآوری نظیر وام، خودرو و مسکن را درنظر گرفته است، در واقع تمام این تسهیلات جنبه پاداش دارد اما مشوق فرزند آوری نمی‌باشد.
وی، با بیان اینکه مشوق‌ها باید از سنخ فرهنگی باشد، به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آنجا که فرمودند «تاکید می‌ کنم که تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ ‌ ترین فرایض مسوولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ ‌ ساز، تاکید بیشتر می‌ ‌ یابد» اشاره کرد و گفت: حمایت‌های اقتصادی خوب است اما به تنهایی خیلی کارساز نیست، آنها باید باشد اما جای مشوق‌های فرهنگی را نخواهد گرفت.
دکتر فخری، به وجود جمعیت جوان در سن فرزند آوری در کشور اشاره کرد و گفت: اگر از این فرصت به درستی استفاده نشود با بحرانی مواجهه می‌شویم که حل و فصل آن ساده نخواهد بود.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، در ادامه با اشاره به سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت در خصوص فرزندآوری افزود: برای فرزندآوری و مراقبت‌های حین بارداری و زایمان با رعایت همین نکاتی که بخش بهداشتی پیش‌تر بر آن تاکید کرده است نیز می‌توانیم نرخ باروری را افزایش دهیم.

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,دانشجویی فرهنگی
  • کد خبر : 2917
کاربر روابط عمومی
خبرنگار

کاربر روابط عمومی

نظرات

1 نظر برای این مطلب وجود دارد

پرسنل دانشگاه

پرسنل دانشگاه

01/08/29 - 14:21

با سلام خدمت مسولین محترم موضوع جوان گرایی جمعیت خیلی مهم وحیاتی است در کنار آن پرسنل دانشگاه کاشان در حال بازنشستگی هستند ولی متاسفانه هیچ نیروی جوان جذب نشده است

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید :

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید *

01/11/11 - 08:56

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین