میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 16 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1401/07/19 - 08:52
  • 314
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZT9
به مناسبت هفته ملی کودک عنوان شد:

صبحانه وعده ای ضروری و مهم برای حفظ سلامت بدن کودکان است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان به مناسبت هفته ملی کودک گفت: صبحانه وعده ای ضروری و مهم برای حفظ سلامت بدن کودکان است.



رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان به مناسبت هفته ملی کودک گفت: صبحانه وعده ای ضروری و مهم برای حفظ سلامت بدن کودکان است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مسعود دهقانی، با اشاره به اینکه بسیاری از دانش آموزان به طور منظم صبحانه نمی خورند، افزود: در یک صبحانه مقوی، توصیه می‌شود از انواع نان به‌ویژه نان‌های تیره و سبوس‌دار (سنگک) در کنار مواد غذایی حاوی پروتئین مانند پنیر و تخم مرغ استفاده شود و همراه کردن این اقلام غذایی با شیر و مغز دانه هایی مثل گردو به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن دانش آموزان کمک خواهد کرد.


وی، با اشاره به اینکه خوردن یک صبحانه مغذی باعث بهبود عملکرد مغز به ویژه حافظه و یادگیری می‌شود، تصریح کرد: صبحانه، گرسنگی را در طول ساعات مدرسه کاهش می‌دهد که خود می‌تواند باعث کاهش حواس پرتی و افزایش عملکرد تحصیلی می شود.


دکتر دهقانی، با اشاره به ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان با خوردن صبحانه ادامه داد: خوردن صبحانه سبب کنترل اشتها شده و میل به خوردن شیرینی ها و هله هوله را کاهش می‌یابد. پژوهش ها نشان می دهد میزان پرخاشگری، افسردگی و کمبود مواد مغذی در بین دانش آموزانی که صبحانه می خورند نسبت به افرادی که صبحانه نمی‌خورند به مراتب کمتر است.


 مصرف میان وعده های سالم در ساعات بین کلاس ها اهمیت زیادی دارد


رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان یادآور شد: دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند. دانش آموزان در این سنین باید برای نگه ‌داشتن قند خون در حد طبیعی، حتما میان وعده، البته از نوع میان وعده های سالم، استفاده کنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز آنها در حد مطلوب باقی بماند.


وی اظهار داشت: نخوردن میان وعده ها با کاهش قند خون در این افراد همراه است که خود می تواند با پرخاشگری، عدم توجه کافی به دروس در سر کلاس، عدم تمرکز و یادگیری کافی همراه باشد.


دکتر دهقانی گفت: بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان لقمه نان و پنیر و گردو، انواع میوه ها (سیب، پرتقال، نارنگی، موز، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و ...)، سبزیجات تازه (مانند هویج، کاهو، خیار و ...)، میوه های خشک (ماننده برگه میوه ها، کشمش و انجیر خشک و مویز و توت خشک)، مغزدانه ها (مانند گردو، فندق، پسته و بادام)، شیر و بیسکویت های سبوس‌دار است.


وی ادامه داد: میان وعده‌هایی مانند چیپس، پفک و ... نه تنها ارزش غذایی کمی دارند بلکه یکی از دلایل اضافه وزن و چاقی در بین دانش آموزان می‌باشند.


 به وعده ناهار دانش آموزان اهمیت بدهید


رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان افزود: در وعده غذایی ناهار، دانش آموزان می‌توانند از انواع غذاهای مرسوم در فرهنگ ایرانی استفاده کنند مشروط بر اینکه میزان چربی این غذاها خیلی زیاد نباشد، غذاهای سرخ کرده را محدود کنید و همراه با وعده غذایی ناهار حتما یک واحد لبنیات (مانند ماست) و یک واحد سبزی (مثل سبزی خوردن یا سالاد یا دو تا خیار یا گوجه) را به همراه داشته باشند.


وی تصریح کرد: اگر دانش آموزان وعده غذایی ناهار خود را از مدرسه تهیه می کنند بهتر است بیشتر روزها از سایر غذاهای سنتی که در مدارس سرو می شود استفاده کنند، اگر می‌بینید که امکان ناهار خوردن در مدرسه برای دانش آموز مهیا نیست یا دانش آموز بیشتر اوقات در مدرسه از غذاهای ناسالم استفاده می کند بهتر است یک لقمه نان و پنیر برای وی بگذارید تا در ساعت ناهار آن را به عنوان یک میان وعده مصرف کند تا برای خوردن ناهار به منزل برسد.


دکتر دهقانی اذعان داشت: بعضی از مواد غذایی در افزایش تمرکز دانش آموزان نقش بسیار مؤثری دارند، به طور کلی خوراکی‌هایی که مانع کم خونی و فقرآهن در کودکان می‌شوند می‌توانند به افزایش تمرکز کودکان کمک کنند.


وی ادامه داد: دانش آموزانی که قرار است به مدرسه بروند به دلیل قرار گرفتن در سن رشد نیاز به توجهات تغذیه خاص تری دارند تا بتوانند هم رشد و هم وضعیت تحصیلی بهتری داشته باشند.


به گفته وی، برای دانش آموزان برنامه غذایی مفید است که دارای ترکیبی از همه گروه‌های غذایی به ویژه پروتئین حیوانی و مواد غذایی که سرشار از املاح، مواد مفید و ویتامین‌ها باشد.


 



  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 2787
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین