میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 17 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1400/09/24 - 08:23
  • 546
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZWE
نماینده محترم ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان:

دین اسلام هم مسئله بهداشت فردی و هم بهداشت اجتماعی و محیط را مد نظر دارد

نماینده محترم ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط گفت: ما مفتخریم که پیرو دین اسلام هستیم که هم مسئله بهداشت فردی و هم بهداشت اجتماعی و محیط را مد نظر دارد.


نماینده محترم ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط گفت: ما مفتخریم که پیرو دین اسلام هستیم که هم مسئله بهداشت فردی و هم بهداشت اجتماعی و محیط را مد نظر دارد.


 زمانی که دنیای غرب و اروپا چیزی به نام گرمابه و حمام را بلد نبود ایران کهن و دیرینه ما این تمدن را در خودش داشت و هنوز آثاری که از حفاری ها بدست می آید حمام های سه هزار تا چهار هزار سال قبل در تمدن این سرزمین کهن کشف می شود.


آیت اله عباسعلی سلیمانی افزود: من به عنوان یک طلبه مفتخرم در جمع شما حضور یافته ام و اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « اگر بر امت من دشوار نبود و به سختی دچار نمی شدند مسواک را واجب می کردم» و چون دشواری دارد مسواک در دین مبین اسلام جز مستحبات است و این مسئله نشانه اهمیت اسلام به بهداشت فردی محسوب می شود.


به گفته وی، اسلام می فرماید: "خذوا زینتکم عند کل مسجد". ، که این عبارت یعنی اهمیت اسلام به بهداشت اجتماعی، زیرا مسجد یک مرکز عمومی، یک پایگاه عبادی و یک نقطه اتکا و اتصال مومنین به ذات اقدس ربوبی است.  بنابراین اخذ زینت یعنی آراستگی و شایستگی همه اصول و مبانی بهداشت در درون مساجد، از شرایط ورود به مسجد و حضور در این پایگاه است.


نماینده محترم ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان گفت: مسئله بهداشت مساجد به عنوان طلیعه همه مراکز تجمعی قطعا یک فرهنگ سازی وسیع برای جامعه ما خواهد بود.


آیت اله سلیمانی اظهار داشت: علاوه بر بهداشت فردی و بهداشت اجتماعی، بهداشت محیط داریم


 متاسفانه جامعه ما خیلی به موضوع بهداشت محیط از نگاه دین توجه عمیق نداشته است، در روایات داریم باید درخت ها را احترام بگذاریم، پای درخت ها زباله دانی نشود، ادرار کردن پای درخت و درون آب و معابر عام ممنوع است.


آیت اله سلیمانی با بیان این مطلب که قطع درخت مکروه است مگر در حد ضرورت، گفت: سفارش شده وقتی آب خوردیم مقداری که ته ظرف اضافه مانده به پای درخت و بوته بریزید.


به گفته وی، پیشوایان دینی ما نهال کاری و باغداری می کردند امیرالمومنین حضرت علی (ع) با دست خودش هفت چاه حفر کرد و هفت باغ بوجود آورد  که آثار آن در کنار مسجد شجره موجود است.


نماینده محترم ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان افزود: پیشوایان ما حتی در سن کهولت، در حال رفتن به سمت مزرعه و کاشت درخت نهال ها بر شانه می گذاشتند و اعتقاد داشتند دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما می کاریم که دیگران مصرف کنند.


به گفته آیت اله سلیمانی، توجه به طبیعت و بهداشت و محیط در جان و روح اسلام نهفته است و در قران بیش از 500  آیه راجع به احکام اسلامی داریم ولی 800 آیه در قران راجع به طبیعت و محیط است و در قرآن به نام تین و به نام درخت سوره داریم و قسم به میوه درخت به محصولات محیطی قسم یاد شده است.


وی تصریح کرد: ذات اقدس ربوبی در راستای اثبات حقانیت خودش قسم یاد نمی کند قسم به چیزی خورده می شود که مقدس باشد و قسم در راستای اثبات عظمت مقسمٌ به است والتین و زیتون و طور سینین، هم طور سینین و هم تین و زیتون مقدسند به اندازه ای که محیط قابل سوره یاد کردن و قابل سجده کردن است.


نماینده محترم ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان گفت: سجده در مقابل خدا بر روی چیزی انجام می دهید که از پدیده های محیطی بدست می آید بنابراین باید  به مسئله محیط توجه شایان انجام داد و بحث بهداشت محیط را بعنوان یک وظیفه و تکلیف دینی و ملی قلمداد کرد.


آیت اله سلیمانی در پایان گفت: آب، خاک، هوا و محیط یعنی موضوعاتی که حیات ما دقیقاً در گرو آنهاست و اگر آنها را سالم نگه داریم حیات ما سالم می شود و اگر خدای ناکرده بی توجهی کنیم حیات ما هم به مخاطره خواهد افتاد.




  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 2049
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین