میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 11 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1402/09/22 - 12:04
  • 231
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZaCQ

بیش از 110 هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در منطقه کاشان شرکت کرده اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از مشارکت بیش از 110 هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر کورش ساکی، با اشاره به آغاز این پویش از ۲۰ آبان ماه با هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از 20/08/1384) گفت: 114 هزار نفر از این دو شهرستان در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند.

وی افزود: از این تعداد 3264 نفر مشکوک به فشارخون جدید، 1636 نفر مشکوک به دیابت جدید، 16165 بیمار مبتلا به فشارخون و 14399 بیمار مبتلا به دیابت شناسایی و در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش مراقبت و درمان قرار گرفتند.

دکتر ساکی، با بیان اینکه این تعداد، 32 درصد جمعیت 18 سال به بالای شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را شامل می شود، تصریح کرد: در این پویش ملی افراد با تکمیل پرسشنامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت و  بیماری پرفشاری خون از همین دست بیماری‌های خاموش هستند، ادامه داد: بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند. از طرفی ممکن است برخی بگویند اینکه خوب است که یک بیماری بدون علامت باشد و رنجی نداشته باشد اما، باید یادآوری کرد که هرچند در ابتدا به ظاهر علامتی ندارند اما در درون بدن مشغول آسیب زدن هستند و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: از این رو برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ وزارت بهداشت تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

وی، با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر در جامعه محسوب می‌شود، گفت: بیماری فشارخون شرایطی را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز عمدتا با علل زمینه‌ای مثل فشارخون و غیره، شکل می‌گیرد.

 دکتر ساکی، در پایان با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی با پیشگیری قابل کنترل است، افزود: دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی و غیره است.

وی، از اعضای تیم های غربالگری در این شهرستان ها و مشارکت خوب مردم شریف منطقه قدردانی کرد و از شرکت روسا و مدیران دستگاه های اجرایی و امامان جمعه و جماعات در این پویش خبر داد.

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,بهداشت,ریاست
  • کد خبر : 124726
کاربر روابط عمومی
خبرنگار

کاربر روابط عمومی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین