میز خدمت الکترونیکی

جوانی جمعیت

امروز : 18 تیر 1403

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

EN
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
شعار سال
  • 1398/08/04 - 17:29
  • 1173
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZZk
به مناسبت هفته مسمومیت ها عنوان شد:

افزایش آگاهی مهم ترین عامل پیشگیری از مسمومیت ها است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت به شمار می رود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت به شمار می رود.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه،دکتر محسن تقی زاده، با اشاره به اینکه مسمومیت ها چه عمدی و چه اتفاقی قابل پیشگیری است، افزود: کودکان 5 تا 6  سال و سالمندان بیشترین آمار مسمومیت را در کل کشور به خود اختصاص داده اند.


وی اظهار داشت: کودکان به صورت ناآگاهانه و سالمندان نیز به دلیل آلزایمر (خطر مصرف چندین باره دارو و همچنین مصرف همزمان چندین دارو با یکدیگر) ممکن است منجر به تداخلات دارویی و مسمومیت شوند.


 دکتر تقی زاده، مهمترین اقدام در هنگام مواجه با فرد دچار مسمومیت را از دست ندادن زمان عنوان کرد و ادامه داد: پرهیز از اقدامات غیر علمی (از قبیل وادار کردن فرد مسموم شده به تهوع)، تماس با سامانه 190 (مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم) و یا 115 (فوریت های پزشکی)، دادن اطلاعات کافی به تیم درمان و انجام اقدامات اولیه با راهنمایی کارشناس مربوطه تا رسیدن تیم اعزامی را از اقدامات بعدی می باشد.


 معاون غذا و داروی دانشگاه، با اشاره به راه اندازی سامانه 190 (مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم DPIC) اظهار داشت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز یکی از مراکزی است که به این سامانه مجهز است.


 وی، بر لزوم  اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از منوکسید کربن با شروع فصل سرما تاکید کرد و اظهار داشت: مهمترین علامت در انواع مسمومیت ها کاهش سطح هشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است.


 دکتر تقی زاده، مسمومیت از طریق تماس با گیاهان تزیینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی دیفن باخیا، مسمومیت با شربت متادون، مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب را از دیگر مسمومیت های حال حاضر برشمرد.


وی،نیز جهت پیشگیری از مسمومیت با شوینده های خانگی نیز به رعایت مواردی چون نگهداری این مواد در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل و دور از دید و دسترس کودکان و همچنین از ممنوعیت اختلاط مواد شیمیایی که منجر به ایجاد  بخارات و گازهای ناشی از آن که  بسیار سمی و خفه کننده می باشد، تاکید کرد.


عناوین روزهای هفته پیشگیری از مسمومیت ها به شرح زیر است:


1/8/98: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از داروها


2/8/98: روز پیشگیری از مسمومیت ها در اطفال


3/8/98: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسیدکربن


4/8/98: روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی


5/8/98: روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی ، مواد شیمیایی و مواد شیمیایی


6/8/98: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی ها


7/8/98: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 114
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب

سامانه گفتگوی آنلاین