پایگاه اطلاع رسانی برنامه تحول نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ::: راه ارتباطی ما و شما: سامانه تلفنی 1590، سامانه پیامکی 20001590 ::: سامانه نظارت بر اجرای تعرفه سلامت: 1690 ::: وب سایت نظارت بر اجرای تعرفه سلامت: www.1690.ir

 
 

با توجه به نامگذاری امسال از سوی سازمان بهداشت جهانی" ایمنی غذا ، از مزرعه تا سفره "  و شعار هفته سلامت ( عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت) این معاونت همزمان با هفته سلامت اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی و انشاء نویسی در مقطع ابتدایی نموده است .

این مسابقه در کلیه مدارس شهرستان کاشان و  آران و بیدگل از یکم تا پنجم اردیبهشت ماه با موضوع " تولید غذای سالم " برگزار می شود.

گفتنی است به آثار نفرات برتر جوایز ویژه ای اعطا خواهد گردید .

 

   


از مصرف غذاهای پرچرب و آماده پرهیز کنید.
در هنگام طبخ غذا تا حد امکان از نمک کمتری استفاده کنید.
انواع سبزی‌ها و میوه‌‌های تازه  ر ا در برنامه غذایی خود بگنجانید (حداقل 3 واحد در روز)
هر روز سبزی‌های تازه و ضدعفونی شده را بصورت خام کنار غذا و یا به شکل بخارپز مصرف کنید.
وزن خود را درحد سالم و متعادل حفظ کنید.
روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
برای رسیدن به وزن مناسب باید بین انرژی مصرفی (فعالیت بدنی) و انرژی دریافتی (حاصل از مصرف مواد غذایی) تعادل برقرار گردد.
تاحد امکان نان و غلات مصرفی خود را از نوع سبوس دار انتخاب کنید.
مصرف شیر، ماست و پنیر کم چرب (کمتر از 5/2 درصد) را در برنامه غذایی روزانه افزایش دهید.
برای جذب بهتر کلسیم تا حد امکان شیرساده (بدون هیچ افزودنی مانند کاکائو و شکر) مصرف کنید.
برای پختن غذاها بیشتر از روشهای بخارپز و آب پز به جای سرخ کردن استفاده کنید.
5 نکته کلیدی برای فروشندگان و مصرف کنندگان غذای سالم و ایمن:تمیز نگه داشتن،جدا نگه داشتن مواد غذایی خام از مواد غذایی پخته، پختن کامل مواد غذایی ،پختن غذا با درجه حرارت مناسب، استفاده از آب و مواد غذایی سالم
مواد غذایی خام و پخته را جداگانه نگهداری کنید.
مواد غذایی را برای مدت طولانی حتی در یخچال و فریزر نگهداری نکنید.