دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

11:11:07 AM 1398 / 06 / 28
 

 

 

 

سلامت روان و حوادث ترافیکی

 بنظر می رسد که یکی از دستاوردهای بشری در عصر تکنولوژی و ارتباطات،  سیستم حمل و نقل (ترافیک) است، حمل و نقل و تردد با تمام حسن هایش عوارض و عواقب انکار ناپذیری دارد که جزء لاینفک این صنعت عظیم  است.

شاید بتوان گفت، علاوه بر عوارض اقتصادی، اجتماعی، جسمی و مرگ و میرناشی از ترافیک، یکی از مهمترین معضلات آن عوارض روانی است.

بسیاری از تحقیقات نشان میدهد که آلودگی های صوتی و خستگی های مزمن جسمی و روانی ناشی از ترافیک، آستانه تحمل افراد را کاهش میدهد و استرس، اضطراب و پرخاشگری افزایش می دهد.

ترافیک یکی از جنبه‌های جدایی ناپذیر زندگی فعلی مردم در دنیا و از جمله کشور ماست ، که گریز از آن در برخی از شهرهای کلان امکان پذیر نیست.

آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد برنامه ریزی صحیح و علمی برای پیشگیری از عوارض جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از ترافیک است.

عوامل ترافیکی آسیب زا در سلامت روان :

  • نشستن طولانی پشت فرمان اتومبیل
  • خستگی ناشی از عدم تحرک
  • بی‌تجربگی
  • مصرف دارو
  • آلودگی صوتی و آلودگی هوا
  • عدم رعایت مقررات و قوانین راهنمائی و رانندگی
  • استاندارد نبودن خودروها
  • استاندارد نبودن خیابان ها بویژه وجود معابر هم سطح
  • پائین بودن آگاهی برخی از مأمورین راهنمائی و رانندگی
  • ناکافی بودن تابلوهای راهنمائی و رانندگی در معابر
  • تنظیم نبودن برخی چراغ های راهنمائی نسبت به حجم اتومبیل در خیایان هاخراب بودن چراغ ها
  • عجول بودن افراد برای رسیدن به مقصد

 

در بسیاری از موارد، عوامل فوق باعث کاهش آستانه تحمل، اختلال در تصمیم گیری به موقع هنگام رانندگی و برانگیختن خشم و اضطراب رانندگان شده و در ‌‌نتیجه  باعث بروز حوادث مختلف ترافیکی می‌شود.

از طرفی رضایت اجتماعی تاثیر معناداری بر رفتارهای جمعی از جمله رفتارهای ترافیکی شهروندان دارد و اصولاً این موضوع یکی از خصوصیت‌های جامعه های  ایده‌آل و توسعه یافته محسوب می‌شود و رضایت‌ اجتماعی زمانی حاصل می‌شود که هر یک از اعضای جامعه خود را در برابر تمام همنوعان خویش مسئول بدانند.


وضعیت اقتصادی در میزان رضایت جامعه و نیز رفتارهای اجتماعی افراد بسیار موثر، بدون تردید ناتوانی شهروندان در پاسخ ‌گویی به بخشی از نیازهای معیشتی خود و خانواده‌شان که زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در بروز برخی رفتارهای  خشونت بارترافیکی موثر است.

عوامل ترافیکی موثر در کاهش عوارض روانی-اجتماعی:

اقدامات زیر بنائی یا طولانی مدت:

اصلاح ساختارها و قوانین راهنمائی و رانندگی ، استاندارد سازی معابر خیابان ها ، افزایش کیفیت و استاندارد نمودن اتومبیل های تولید داخل ،برنامه ریزی‌های طولانی مدت و ایجاد تمهیدات لازم  برای کاهش ترافیک در سطح شهر‌ها توسط دولت

اقدامات میان مدت :

 فرهنگ سازی در جامعه ، ارتقاء سطح سواد همگانی، رعایت حقوق شهروندی ، آموزش مدیران و ماموران راهنمائی و رانندگی، افزایش سیستم حمل نقل عمومی

اقدامات کوتاه مدت:

 ترمیم و باسازی چراغ های راهنمائی و رانندگی ، نصب تایمر برای تمام چراغ های راهنمائی ، پیش بینی زمان مناسب برای رسیدن به مقصد نسبت به مسافت و سایر عوامل توسط رانندگان، فراهم نمودن شرایط مناسب توسط راننده هنگام رانندگی مثل شنیدن  موسیقی ملایم ، نوشیدن آب یا خوردن یک میوه و مدیریت زمان ، استراحت کافی قبل از رانندگی،  عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و اجتناب از مکالمه های طولانی و بحث و جدل که باعث تنش روانی در افراد می شود، و مدیریت خشم در موقع رانندگی، عدم مصرف دارو های خواب آور و اعتیاد آور حین رانندگی.

ترویج فرهنگ شادی و نشاط متناسب با فرهنگ و عرف اجتماعی از دیگر عوامل اساسی برای تامین رضایت اجتماعی است، زیرا جوامعی که شادی  و نشاط در آنها توسعه یافته افراد آن جامعه  از ظرفیت بالایی برای مقابله با خشم و رفتارهای خشونت آمیز برخوردارند و بر عکس در جوامع نا شاد مردم در رفتارهای اجتماعی خود غمگین و در رفتارهای ترافیکی خویش خشمگین هستند و نحوه رانندگی آن ها پر خطر است.

بدون تردید مردمی که از زندگی خود رضایت دارند، کمتر مرتکب خطا شده و کمتر مبادرت به انجام رفتارهای پر خطر می کنند.

 توصیه به رانندگان:

  • در مواقعی که احساس خستگی می کنید و یا بیمار هستید رانندگی نکنید.
  • در صورت مصرف داروهای خواب آور رانندگی نکنید.
  • رانندگی طولانی مدت می تواند باعث خواب آلودگی و خستگی شود . برای جلوگیری از خواب آلودگی مطمئن شوید که هوای آزاد به اندازه کافی وارد اتومبیل می شود. در زمان رانندگی اگر احساس خستگی کردید مکان مناسبی را جهت توقف و استراحت پیدا کنید .
  • وقتی پزشک برای شما دارویی تجویز می کند از او سؤال کنید در زمان استفاده از دارو اجازه رانندگی دارید یا خیر ؟
  • مسیر های خود را قبل از حرکت تعیین کنید.
  • هنگام رانندگی از موسیقی مناسب استفاده کنید.
  • مدیریت زمان داشته باشید.
  • از تلفن همراه در هنگام رانندگی استفاده نکنید.
  • به هشدار ها و علایم راهنمائی و رانندگی توجه کنید.
  • از سالم بودن اتومبیل خود قبل از رانندگی مطمئن باشید.
  • مدارک اتومبیل و مدارک شخصی خود را همراه داشته باشید