دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

7:17:59 AM 1396 / 09 / 04
 
فرهنگ سلامت

مهم ترین راهکارهای تغذیه ای برای پیشگری از یبوست

یبوست یکی از معضلات زندگی جوامع امروزی به شمار می آید که در نتیجه سبک زندگی غلط، تغذیه ناسالم و مداومت بر مصرف رژیم غذایی پرکالری و پرچربی ایجاد می گردد. البته نمی توان از زندگی ماشینی، کم تحرکی، استرس و اضطراب که از مهمترن دلایل کندشدن حرکات دستگاه گوارش هستند نیز چشم پوشی کرد.

مصرف مقادیر کافی فیبر رژیمی و مایعات تغذیه درمانی اولیه برای رفع یبوست می باشد. مصرف فیبر به همراه آب کافی سبب نرم شدن مدفوع و راحت شدن عبور آن می شود.

در صورت عدم دریافت آب کافی، دریافت فیبر زیاد می تواند به انسداد گوارشی و فشردگی مدفوع منجر شود.

· استفاده از لبنیات پروبیوتیک –کاهش مصرف لبنیات پرچربی وسرشیر وکره و خامه- مصرف دوغ کم چرب به همراه پودر گل سرخ و آویشن- شیر ولرم به همراه عسل و دارچین

· عدم مصرف چای پررنگ -کاهش یا حذف تنقلات ناسالم پرچربی شور یا شیرین مانند چیپس و پفک و انواع پیراشکی و...

· استفاده از غلات سبوسدار و عدم مصرف غلات تصفیه شده و آرد سفید که برای تهیه انواع کیک ها استفاده می شود.

· مصرف جوانه جوی دوسر، زیتون، اسفرزه (پسیلیوم)

· مصرف روزانه سبزیجات تازه مانند سبزی خوردن و سبزیجات پخته شده نظیر کدو حلوایی -بامیه –کرفس –اسفناج –لبو

·  مصرف میوه جات با هسته چوبی: هلو- شلیل- آلبالو- گیلاس- زردآلو وقیصی

· مصرف انواع برگه ها و خشکبار مانند کشمش و توت خشک و خرماخشک، لیموشیرین و آب انار شیرین

· مصرف مربای به –مربای هویج- مربای بالنگ (بهتر است مرباها به صورت خانگی و کم شیرینی تر تهیه شود)

· مصرف غذاهایی که شامل آلو- هویج یا به باشد مانند خورشت آلو- خورشت به – خورشت هویج

· نخوردن مایعات و غذاهای سرد مانند بستنی

· کاهش مصرف غذاهای با طبع سرد مانند ترشی ها که مداومت در مصرف آنها باعث کندتر شدن فعالیت دستگاه گوارش می شود.

ساعت : 11:30 -  روز  : سه شنبه  - 15 /  1 / 1396 /  شماره خبر : 45 / تعداد نمايش :1534

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: