دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

7:59:54 AM 1396 / 04 / 02
 
فرهنگ سلامت

مهم ترین راهکارهای تغذیه ای برای پیشگری از یبوست

یبوست یکی از معضلات زندگی جوامع امروزی به شمار می آید که در نتیجه سبک زندگی غلط، تغذیه ناسالم و مداومت بر مصرف رژیم غذایی پرکالری و پرچربی ایجاد می گردد. البته نمی توان از زندگی ماشینی، کم تحرکی، استرس و اضطراب که از مهمترن دلایل کندشدن حرکات دستگاه گوارش هستند نیز چشم پوشی کرد.

مصرف مقادیر کافی فیبر رژیمی و مایعات تغذیه درمانی اولیه برای رفع یبوست می باشد. مصرف فیبر به همراه آب کافی سبب نرم شدن مدفوع و راحت شدن عبور آن می شود.

در صورت عدم دریافت آب کافی، دریافت فیبر زیاد می تواند به انسداد گوارشی و فشردگی مدفوع منجر شود.

· استفاده از لبنیات پروبیوتیک –کاهش مصرف لبنیات پرچربی وسرشیر وکره و خامه- مصرف دوغ کم چرب به همراه پودر گل سرخ و آویشن- شیر ولرم به همراه عسل و دارچین

· عدم مصرف چای پررنگ -کاهش یا حذف تنقلات ناسالم پرچربی شور یا شیرین مانند چیپس و پفک و انواع پیراشکی و...

· استفاده از غلات سبوسدار و عدم مصرف غلات تصفیه شده و آرد سفید که برای تهیه انواع کیک ها استفاده می شود.

· مصرف جوانه جوی دوسر، زیتون، اسفرزه (پسیلیوم)

· مصرف روزانه سبزیجات تازه مانند سبزی خوردن و سبزیجات پخته شده نظیر کدو حلوایی -بامیه –کرفس –اسفناج –لبو

·  مصرف میوه جات با هسته چوبی: هلو- شلیل- آلبالو- گیلاس- زردآلو وقیصی

· مصرف انواع برگه ها و خشکبار مانند کشمش و توت خشک و خرماخشک، لیموشیرین و آب انار شیرین

· مصرف مربای به –مربای هویج- مربای بالنگ (بهتر است مرباها به صورت خانگی و کم شیرینی تر تهیه شود)

· مصرف غذاهایی که شامل آلو- هویج یا به باشد مانند خورشت آلو- خورشت به – خورشت هویج

· نخوردن مایعات و غذاهای سرد مانند بستنی

· کاهش مصرف غذاهای با طبع سرد مانند ترشی ها که مداومت در مصرف آنها باعث کندتر شدن فعالیت دستگاه گوارش می شود.

وجیهه عرب شاهی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان

ساعت : 11:30 -  روز  : سه شنبه  - 15 /  1 / 1396 /  شماره خبر : 45 / تعداد نمايش :755

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: