8:40:20 PM   1396 / 08 / 26       ورود

امام باقر (ع): أحَبُّ المؤمنینَ إلَى اللَّهِ أسألُهُم. محبوبترین مؤمنان نزد خدا آنانند که بیشتر دعا کنند. ( میزان الحکمة: ج 4- ص24-ح 5793 )

اخبار

احیا فرهنگ استماع قرآن برای دریافت علوم و معارف بلند آن ضروری است

قائم مقام وزیر ارشاد در کاشان: احیا فرهنگ استماع قرآن برای دریافت علوم و معارف بلند آن ضروری است

قائم مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی گفت: احیاء فرهنگ استماع قرآن به منظور دریافت علوم و معارف بلند این کتاب آسمانی حیات بخش و نجات دهنده بشریت ضروری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ما باید با ایجاد بستر ایمان، از رسالت شفا و رحمت قرآن بهره مند شویم تا فرهنگ شفا و رحمت را به جای فرهنگ کفر که مورد لعن قرآن است در جامعه بگسترانیم.

وی نسبت علوم قرآنی با سایر علوم را نسبت یک مقام عالی به زیر شاخه ها و نسبت راس هرم به قاعده آن دانست و گفت: همه افراد جامعه با دریافت مفاهیم قرآن در زیر تابش انوار هدایت و حیات بخش آن می توانند مصداق آیه قرآنی و اعتصموا بحبلا الله جمیعا شوند واین همان تفسیر علم القرآن در وجود همه انسانهاست.

به گفته وی، قرآن حبل – ریسمان- تجلی یافته الهی بر روی زمین است که یکسر آن کتاب عربی مبین است و سر دیگر آن علی حکیم ( ذات خداوند ) است.

رئیس شورای هماهنگی توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی افزود: تمسک به این ریسمان و بالاآمدن به طرف خداوند موضوعیت دارد و ماندن در عربی مبین بسیار خطرناک است.

محمدی خطاب به قاریان و حافظان فراتر رفتن و خواندن از عربی مبین را تاکید کرد و گفت: هر کس آیه ای را بخواند، در خود متجلی کرده باشد و بر عمل به آن آیه مواظبت نماید مسیر ارتقاء را در دنیا و کمال را به سوی آخرت طی می کند.

وی شفای قرآن را در 3 حوزه سلامت روان و غرائض نفسانی، تامین سلامت جسم و معرفی اصول طبی تندرستی عنوان کرد و گفت: انسان سالم کسی است که فطرت قرآنیش که نشانه بارز آن رسیدن به مقام آرامش و سکینه است حاکم باشد.

به گفته وی، مومن با فطرت و روحیات قرآنی خوف و حزن ندارد و نسبت به گذشته حسرت نمی خورد و از آینده هم نمی ترسد و حالت حالش نیز امن و آرامش است به خلاف کفار که دائماً حسرت فرصتهای ازدست رفته گذشته را می خورند و آز آینده هم می ترسد و زمان حالشان دائما در ناامنی است.

قائم مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی در ادامه با استناد با آیات سوره مبارکه الرحمن و نعمتهای فراوان پرودگار در این سوره تصریح کرد: خداوند بر طبق این سه آیه اول خلقت قرآنی به انسان را قبل از خلقت ابدانی آن بیان کرده و این به معنای انست که خداوند همه مضامین قرانی را به فطرت انسان تعلیم داده است.

محمدی افزود: هر چیزی که فطری باشد جهانی و بین المللی است لذا تمامی مفاهیم قرآن فطری است و این قرآن کتابی است در سه کلمه : خدا – انسان – هدایت که دست انسان را می گیرد و به عرش الهی می رساند.

وی با بیان این نکته دراول سوره الرحمن نیز یادآورشد: خدا در این سوره واژه الرحمن را به جای کللمه جلاله الله آورده است چرا که خداوند دوست دارد به این صفت رحمانیت موصوف شود.

محمدی افزود: شمول رحمانیت به کافرین در این دنیا و اختصاص رحمانیت به مومنین در آخرت رحمان ابتدا به فطرت انسان تعالیم قرآنی را یاد می دهد بعد خلق الانسان (ابعاد جسم انسان را می آفریند) .

به گفته وی، قرآن احسن الحدیث یعنی با بیان کلمات بسیار گذرا و بهترین محتوا توصیف شده است که اگر کسی نتواند خودش را از این نعمت عظیم الهی بهره مند کند خسران کرده است.

وی قرآن را تنزیل (نزول آرام آرام) برای دو رسالت بزرگ شفا و رحمت عنوان کرد و گفت: اولین رسالت قرآن شفا می باشد و شفا یعنی رفع جهالت – رذالت – مریضی جسمانی مصداق شفا است.

به گفته وی نسبت ما به قرآن نسبت یک مریض به طبیب است که باید از آن طلب شفا برای اثر گذاری بر روی عقل، جسم و روح خود کنیم.

محمدی تحقق رسالت شفا و رحمت للمومنین قرآن را فقط در بستر ایمان خاطرنشان کرد و گفت: رسالت شفای قرآن پیرایش وجود ما از هر نوع ناپاکی و رسالت رحمت قرآن آرایش وجود ما به همه پاکیها است که این دو رسالت با هم اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه قرآن فقط برای مومنین شفا و رحمت است افزود: قرآن با همه عظمتش برای کافرین و در سرزمین شوره زار و ظلم فقط خسران است. محمدی ضرورت توسعه فرهنگ قرآنی را بعنوان یک اصل در کنار فعالیتهای قرآنی تاکید کرد و افزود:معرفت قرآن، ایمان به قرآن دو ضلع یک مثلثی است که ثمره آن عمل به قرآن است.

وی در پایان در باب نفسیر نیز گفت: سیر امروز سطح جامعه مقدمات تفسیر ا ست که اگر در حوزه مباحث هستی شناسی ، اسلام شناسی، مسائل متحدثه، اجتماعی ، اقتصادی و .... قرآن را به استنطاق کشیدیم و از آن بهره گرفتیم سرآغاز تفسیر است.

ساعت : 17:57 -  روز  : پنج شنبه  - 29 /  2 / 1390 /  شماره خبر : 43 / تعداد نمايش :1169

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران: