دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

6:19:04 PM 1398 / 06 / 02
 

آب، ماده غذایی فراموش شده
 

آب یک ماده مغذی ضروری است که باید بعنوان بخشی از غذا در نظر گرفته شود.

  • آب یک ماده مغذی ضروری است که باید بعنوان بخشی از غذا در نظر گرفته شود.
  • کمبود بسیاری از مواد غذایی را می‌توان حتی تا ماه ها تحمل کرد ولی بدون آب بیش از 6 روز نمی‌توان زنده ماند.
  • 60% وزن بدن بزرگسالان را آب تشکیل می‌دهد که این مقدار در کودکان بیشتر است.

اعمال کلیدی آب در بدن:

  • آب مواد مغذی و مواد زائد را در بدن جابجا می کند.
  • آب منبع تولید انرژی در بدن است.
  • آب یک محیط مناسب برای واکنش‌های شیمیایی است.
  • آب حلال مواد معدنی، بعضی ویتامین‌ها، قند و ... در بدن می‌باشد.
  • آب بعنوان ضربه گیرنده در چشم، نخاع و حاملگی (برای جنین) عمل می‌کند.
  • آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.
  • آب منبع با ارزشی برای بعضی مواد معدنی مانند منیزیم می‌باشد.
  • میزان آب مورد نیاز به نوع غذا، فعالیت بدنی و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. 3 – 2 لیتر آب (معادل 12 – 8 لیوان) در روز مورد نیاز است.
  • در یک رژیم غذایی معمولی 10 لیوان آب مورد نیاز است که 4 لیوان آن را از مواد غذایی و 6 لیوان از طریق نوشیدن مایعات تأمین می‌شود.

 بخاطر بسپارید: روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید.

تحت شرایط خاصی نیاز بدن به آب بیشتر می‌شود:

  1. در آب و هوای بسیار گرم و بسیار سرد.
  2. در هنگام فعالیت‌های زیاد بخصوص اگر در هوای گرم و زیر نور خورشید باشد مثل ورزش، باغبانی و ....
  3. در هنگام حاملگی و شیردهی.
  4. هنگامی که بیمار هستید و مبتلا به تب، اسهال، استفراغ و خونریزی می‌باشید.

 پس در چنین مواقعی بیش از پیش آب بنوشید.

نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه و چای جایگزین خوبی برای آب محسوب نمی‌شوند زیرا بدلیل کافئین و تئوفیلینی که دارند ادرار آور می‌باشند و نه تنها آب زیاد به بدن نمی‌رسانند بلکه باعث دفع آب هم می‌شوند. ورزشکاران (بخصوص دوندگان)، کودکان و سالمندانی که احساس تشنگی در آنها کاهش یافته است باید بطور مرتب آب بنوشند.

  • هنگامی که آب کافی به بدن شما می‌رسد احساس می کنید شاداب و با طراوت، قوی و پرقدرت هستید پس آب را با میل و رغبت و به میزان زیاد بنوشید.
  • هنگامی که آب بدن شما کم می‌شود احساس تشنگی می‌کنید. مکانیسم تشنگی وقتی فعال می‌شود که وزن بدنتان کم شده باشد و این زمان برای نوشیدن آب دیر است. پس قبل

 از اینکه تشنه شوید آب بنوشید.

هنگامی که آب کمتر از مقدار مورد نیاز مصرف شود مشکلاتی مانند درد و تخریب بافت‌ها ایجاد می‌شود.

بسیاری از دردها و بیماری‌ها با مصرف مناسب آب بهبود پیدا می‌کنند.مانند:

  1. آسم
  2. حساسیت‌ها
  3. فشارخون
  4. سردرد
  5. میگرن
  6. کمر درد
  7. دردهای رماتیسمی
  8. دردهای آنژینی قفسه سینه
  9. یبوست

 

  • به خاطر بسپارید همیشه آب سالم و بهداشتی بنوشید.
  • سعی کنید نیم ساعت قبل از هر وعده غذا و 2 ساعت بعد از هر وعده یک لیوان آب بنوشید.
  • همانطور که در طی روز به دفعات غذا می‌خورید آب را نیز به دفعات و نه یک جا بنوشید.
  • همیشه یک بطری آب در ماشین یا کیف دستی داشته باشید و جرعه جرعه آن را بنوشید.
  • بیش از حد نوشیدن آب از خشکی و چروکیدگی پوست جلوگیری نمی‌کند.
  • اگر در وعده‌های غذایی از گوشت زیاد استفاده می‌کنید آب بیشتر بنوشید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وب دا


مطالب پیشتر